Vystavené exponáty:
letecké motory a přístroje, pilotní výzbroj a výstroj, modely, bohatá fotogalerie, letouny Z-37 Čmelák, L-13 Blaník a vrtulník Mi-2, maketa přední části trupu Mosquito De Havilland Fb IV, zmenšený 60 procentní model letounu z I.sv.v. Ansaldo SVA 5.
Letecké muzeum Viléma Götha v Dačicích je v soukromých rukách. Založil jej 24. 7. 2004 pan Vlastimil Kolomazník:
„Nejprve jsem sbíral jen tak do „regálu“, ale velice brzy byly mé prostorové možnosti vyčerpány (původně jsem vše skladoval v garáži). Hlavní důvod proč jsem potom začal usilovat o získání větších prostor byl ten, že jsem chtěl uctít formou stálejší expozice památku občanů Dačic, kteří měli velice úzký vztah k letectví ."
Jedná se o Viléma Götha, stíhače RAF od 310. čs. stíhací perutě v Duxfordu u Cambridge létajícím na letounu typu Hurricane Mk. I NN-Y (6643). Zúčastnil se bitvy o Británii a tři týdny po tom, co byla peruť uznána za operační (7. 9. 1940), ve vzdušném souboji sestřeluje dva německé letouny typu ME-110. V druhé polovině měsíce října (19. 10. 1940) je převelen k 501. britské stíhací peruti, kde se při plnění bojových útoků sráží (pravděpodobně) se strojem P/O mac Kenzieho a jeho Hurrican SD-? (2903) dopadá v prostoru Crowborough-Tunbridge u města Staplenhurst dne 25. 10. 1940.
Narodil se 22. 4. 1915 a tragicky zahynul 25. 10. 1940. Ve věku 25 let se stal šestou obětí čs. stíhacích pilotů v této slavné rozhodující letecké bitvě. Na jeho počest byla v Dačicích nazvána ulice, v níž stojí dům s pamětní deskou, která zde byla umístěna roku 1947. V expozici je zatím jen pár zkopírovaných fotografií, podobizna a obraz vztahující se k Vildovi, nebo spíše k jeho letounu NN-Y. V jednání jsou další fotografie.
Je zde představen i Karel Alexander Pospíchal generálmajor v. v., který létal jako pilot u 311. bombardovací perutě. Zemřel 7. července 2006 v Londýně ve věku 93 let.
Dále se jedná o Ondřeje Leitkepa narozeného 29. 1. 1902 v Dačicích, který od října 1926 létal u Československé letecké společnosti jako pilot. Pravděpodobně vlivem nepříznivých povětrnostních podmínek tragicky havaroval s dvojplošníkem AVIA BH-25 (L-BABE) pro pět cestujících dne 9. 5. 1929 poblíž Kasselu v Německu. Jeho hrob najdeme u pomníku se zlomenou vrtulí na starém dačickém hřbitově. Ondřeje v muzeu připomínají kopie pilotního průkazu, smlouvy s ČLS, kopie článku z dobového tisku atd.
Nakonec stálou expozici má i Oldřich Jakubů, který létal jako navigátor a radiotelegrafista u aerolinek od r. 1958 do roku 1970. Nalétal více jak tři miliony kilometrů a ve vzduchu strávil neuvěřitelných 10 678 hodin. Zemřel v důchodovém věku po těžké nemoci. Po Oldovi toho je nejvíc. Ještě za života mi dal navigační pravítko a několik odborných publikací a po jeho smrti mi pí. Jakubů věnovala zápisník letů, průkazky navigátora a radiotelegrafisty, očkovací průkazy, diplomy s nalétanými kilometry (3 ks) a samozřejmě možnost pořízení kopií jeho fotografií.
V muzeu je několik desítek leteckých přístrojů, letecké modely, které má na starosti L. Lesný, známý dačický „kitař“, části letadel (např. křídlo získané přímo z Moravanu Aeroplanes z letounu Z-142 OK-XNB), uniformy, odznaky atd.
"Rád bych získal nějaký letecký motor (M-701, MIKRON), třeba i torzo, ovšem sehnat podobný exponát je opravdu problém. V kostce budou představeny všechny firmy u nás, které mají výrobně co do činění s letectvím. Dále mám šedesát ročníků měsíčníku L+K a více jak dvěstě knižních titulů s leteckou tematikou. Jedná se vesměs o odborné publikace, ovšem knihy a časopisy mám uložené doma, v muzeu na to nejsou vhodné podmínky."
Jednou z posledních novinek muzea je motor AI - 25 v kompletním stavu. Tento motor poháněl malý proudový, třímotorový cestovní letoun Jak - 40. Tento "Drobeček" váží téměř půl tuny. Vystavený bezmotorový letoun L - 13 Blaník létal v sousedním Rakousku u známé společnosti Red Bull.
Návštěvníci se mají opravdu na co těšit!
Návštěvnost:
ONLINE:1
DNES:49
TÝDEN:2212
CELKEM:369671